Ja, det finns många åsikter om vad som är bra och inte i en kompost. Vet att jag läst något om att allt som kommer från skogen bör stanna där; papper, bark, barr etc. Det var nog inte bara tungmetaller det handlade om utan även terpentin och att materialet är surt. Det kanske är rätt, men det har inte hindrat mig från att använda just sådant material i komposten vid sommarstället. Det funkar, om än inte lika bra som flisade grenar. Kompostens volym är liten, och dess funktion är främst att ta hand om hushållsavfallet. I den mån det används till grönsaker så rör det sig också om små odlingar med en avkastning som blir pytteliten.
Intressant med tungmetallerna, det visste jag inte även om jag snappat upp att man ska vara försiktig. (Aska har ju förr använts att koka lut av). Om man är måttlig med den tillsatsen så kanske det tunna torvtäcket och löv + hö bromsar kväveavgången lite?! Inte hellre visste jag det där med bor och att det faktiskt är bra för växterna.
Tack för synpunkter / info. Jag läser en del om kompost när jag kommer åt, men så roligt att höra hur andra tänker runt det hela.
|