CITAT (malcolm @ 15-10-2010, 18:33)

Precis så är det, så länge en person bor på bilens mantalsort gäller försäkringen men om någon flyttar (vuxna barn tex.) så kan de inte ta med sig försäkringens bonus till sin nya adress.. Så länge jag bodde hemma gällde min fars bilförsäkring på hans bil även för det jag ev. ställde till med men när jag flyttat hemifrån fick jag stå för försäkringen på min egen bil.
Det stämmer inte riktigt. Om barn skall köra bilen ibland så skall det tas en försäkring som medger att person under24år nytjar bilen ibland.
Saxat ifrån nätet..
Ägare = försäkringstagare = huvudsakligt brukare.
Dom enda som kan äga en bil tillsammans utan något krav på "huvudsaklig brukare" är sambos och gifta. Anledningen är att man som sambos eller gifta har samma ekonomiska intresse i bilen.
Man kan inte juridiskt sett vara sambo eller gift med någon av sina föräldrar, syskon, mormor, tant eller någon annan släkting. Med andra ord kan man inte som mormor eller förälder äga en bil där den huvudsaklige brukaren är ens barn eller barnbarn och i det fallet spelar det ingen roll om man bor under samma tak eller 100 mil från varandra.
Som förälder och som ägare-försäkringstagare-huvudsaklig brukare kan man självklart låna ut sin bil till sina barn oavsett om barnet bor hemma eller inte. Om barnet är under 25 (24 i vissa fall) så drabbas man av en högre självrisk vid en eventuell skada.
Om man som förälder tar beslutet att äga och försäkra en bil vars huvudsaklige brukare är något av ens barn så gör man sig skyldig till skenförsäkring vilket vid en eventuell skada kan leda till reducerad ersättning, ingen ersättning alls samt åtal.
Några praktiska exempel
- Ensamboende 20-årig man i Stockholm skriver sin MC på sin mormor i Piteå. Mormor står alltså som ägare-försäkringstagare (även om sonsonen betalar sin mormor för kostnaderna) men sonsonen är huvudsaklig brukare. Detta är skenförsäkring. Vid ett eventuellt försäkringsärende är risken stor att ersättningen helt uteblir.
- Föräldrarna till den hemmaboende sonen/dottern köper en bil till barnet och står som ägare-försäkringstagare. Sonen/dottern är dock huvudsaklig brukare. Detta är en skenförsäkring och vid ett eventuellt försäkringsärende riskerar man att inte få ut full ersättning.
- Föräldrarna äger och försäkrar en bil och är dessutom huvudsakliga brukare. Deras 20-årige son/dotter kör ibland bilen och i försäkringsvillkoren framgår det i tillägget att någon under 25 (24) ibland kör bilen vilket innebär en högre självrisk. Detta är en helt korrekt försäkring.
Samtliga försäkringsbolag använder ovanstående försäkringspolicy. Det förekommer dock att vissa försäkringsbolag är "generösare" med reglerna men dessa kompenserar sig oftast genom att generellt ha högre premier. Det förekommer tyvärr också att vissa försäkringsbolags säljare är otydliga när det gäller försäkringsvillkoren. Försäkringsbranschen är hårt konkurrensutsatt och i jakten på kunder förekommer det att försäkringssäljarna "glömmer" vissa delar i dom allmänna försäkringsvillkoren.
Det förtjänar också att påpekas att försäkringsbolagen idag använder rent polisiära metoder för att avslöja skenförsäkringar. Det är inte heller helt ovanligt att f d poliser övergår till att jobba som skadereglerare.