CITAT (kerstin z5-6 @ 17-10-2010, 20:21)

Det behövs inga märken eller vattenstämplar.Foton är oerhört väl omgärdade med regler.Du har som fotograf fullständig copyright över din bild.Begär en summa för lånet.en rejäl summa.har man inga egna bilder och vill sälja frö eller plantor får man ta gratisbilder eller avstå.Enkelt.
Riktigt så enkelt tror jag inte att det är så att man som fotogtaf har fullständig kontroll/copyright över sin bild. Tar man en bild från nätet eller i tryckt form ,vilken som helst,och gör en del förändringar (räcker inte bara med beskära) så kan bilden komma att klassas som ett nytt självständigt verk.Jag kan t.ex hämta hem några bilder och slå samman dem i Photoshop till en enda och då blir den nya bilden helt lagligt min. Nu kan jag inte detaljer om t.ex. graden av förändring som måste göras för att det skall klassas som ett nytt verk och inte stöld. Sen gäller dessutom olika regler för om en bild används för privat bruk eller i kommersiellt syfte. Lagen om upphovsrätt är inte särslkilt tydlig och kan ge upphov till många svåra gränsdragningar.
Gita