CITAT (Tikka @ 18-10-2010, 19:38)

Oj det var ju illa med en sådan olycka, önskar dig god tillfrisknad
Tänkte på det med knäna som pratades om. Jag råkade ut för en skidolycka för ca 10 årsedan med ett främre korsband som idag är 1/3 kvar av o brosk skada. Har klarar mig bra fram till nu. Har haft otroligt värk i sommar o vadå knäböjningar ajajaj så nu har jag röntgats o det var inte atros som de trodde utan det kan tydligen bli så här ont efter många år tom i vila
Och som Christa sa...gångjärn var namnet o dom ska smörjas så jag har börjat hos en sjukgymnast för att träna upp styrkan i benen o skaffat mig en motionscykel som jag sitter o trampar på 20 min varje dag utan direkt motstånd. Enligt "friskgymnasten" som jag hellre kallar henne

så är det rörelsen som man är ute efter i cyklingen inte motståndet o styrkan i benen.
Lycka till o krya på dig!
Editerat felstavning
Man kan ju ha problem med både gångjärnsbiten och styrkan eller något av det. För att "smörja upp" knäna så är det ju rörelsen man är ute efter. När det gäller att avlasta trycket mot leden genom att få lårmusklerna större och starkare så är nog styrketräning som inte belastar knät det allra bästa. Jag har nog bara brosk och när trycket blir för stort så gör det ont.
Var på ett föredrag av en sjukgymnast i vintras och han berättade om en man som sprungit maraton med en knäled som var så utsliten att den nästan var borta men han hade tränat musklerna så mycket så det funkade ändå.
Att jag tränade upp styrkan i mina muskler och blev av med knäsmärtan genom cykling var inte planerat. Jag upptäckte helt enkelt att problemen försvann när vi cyklat några veckor utomhus på våren. Har man skador i knät är troligen annan styrketräning bättre.
Ni verkar ju ha kommit till bra sjukgymnaste båda två. Själv har jag gått hos sjukgymnast för värk i nacke och axlar i åratal utan att det hjälpte ett dugg. Fick bara värme och lite knådning hos Previa som var vår företagshälsovård.
Lycka till på imorgon Skruttis! Då kanske du kan få en ordentlig förklaring av röntgenutlåtandet också.
Redigerat av Christa: 19-10-2010, 06:14