Jo, nog är det vinter allt. I morse låg första snön några cm och det var minusgrader hela dagen. Just nu -7°. Vi kastade in den sista veden. Eldade upp i gäststugan och tinade barnbarnens 6 kubikpool. Lastade in lite annat smått och gott som vi hade glömt kvar ute. Nu återstår höststädningen och resten av jaktsässongen. Dock ett litet mellanspel för jul och nyår.
Egentligen en skön tid. Vi kan fundera över ofärdiga pojekt, göra färdigt dessa om de är inomhus, visionera om nya, snacka om nya fröutmaningar och ta det lugnt. Allt avlöst med dagar i skogen och på sjön.
Elda lite i köksspisen när tempen dalar mot - 30°. Den värmen är så skön. Så frön i januari som grävs ner under snön till dess att de tinar fram i slutet av april.
Och det där med dubbdäcken! Min däckhandlare tar 460 kr för att sommar/vinterförvara de däck som jag inte använder. Bedömer kondition osv. Monteringen tidsbeställs och utförs på under fem minuter. Ännu har jag inte hunnit att dricka ur det kaffe de bjuder på. Tyvärr var jag en vecka för sen att beställa tid i år. Så till på måndag förmiddag får jag köra med en tomat på gaspedalen.
Härliga tider — strålande tider. Bara inte den förbaskade månen ger alltför djupa temperaturdippar.
|