En av mina orkidéer, som INTE är en phalaenopsis, började för några veckor sen att vissna. Det var ganska snart efter att jag för första gången lyckats få den att blomma om, så jag blev lite ledsen... Efter ett tag var både stammar och blad alldeles gula och torra...
Men vad händer? Jo, för några dagar sedan skymtade jag något grönt i toppen av varje stjälk, eller stam eller vad man nu kallar det. Och nu syns det jättetydligt att det är massor på gång! Längst ut skjuter den ut nya luftrötter, samt en NY liten stjälk/stam. Och det ser inte ut att vara en fortsättning på den som den växer ifrån, nej det ser ut som helt nya små stjälklar med lite tjockare "fot" och allt... Så jag misstänker att det är små bebisar!
Så nu är min fråga, hur gör jag bäst för att få dem att överleva och så småningom bilda egna plantor? De är än så länge bara 1-3 cm långa men växer ordentligt, och får massor av luftrötter (ser lite lustigt ut med luftrötter längst upp på plantan, inte i botten som vanligt!). När är det dags att plantera varje skott i en egen liten kruka? Och hur exakt gör jag den överföringen?
(Har letat efter namn på orkidén men inte hittat.

Men det är en sån där som har lite kraftigare stjälkar, som har ljusgröna blad en bit upp och vid toppen, inte alls vid foten av plantan...)