CITAT (gnon49 @ 20-10-2010, 20:50)

Ja det var i slutet på sjuttiotalet som vi datoriserade kontoret och jag själv köpte min första dator, en zx-81.
Spelen fick man ladda in via kasettbandspelare och minnet var hisnande 1 kb. Kontorsdatorn var stor nog för att få ett eget rum. Vilka tider.
Min första dator var också en ZX81 med 1 kb minne och utan filhantering men jag uppgraderade den till hela 32 kb minne sedan och byggde ett nytt tangentbord mha tangenter från ELFA. Himla pyssel var det att göra texterna till tangenterna mha gnuggbokstäver/siffror men det gick och förutom det så byggde jag en elektronisk mojäng som gjorde signalen från bandspelare digital för säkrare överföring vilket var en höjdare. Många spel/program etc. tog över fem minuter att ladda in och då var det inte så roligt att bli tvungen att börja om när det nästan var klart.
Sedan blev det en Spektravideo (MSX) med hela 128 kb minne och plötsligt hade man färg i skärmen och filhantering så man kunde spara saker man gjort, språket var fortfarande Basic och jag skrev flera program på egen hand för ordbehandling, elförbrukning, glosförhör etc. och det var jättekul. Så småningom kunde jag köpa loss en begagnad IBM 286:a från jobbet och DÅ kunde jag även spela Tetris här hemma men då det var inte lika roligt på nå´t sätt.
Efter det har det passerat några datorer här hemma och den jag har nu är ett hembygge av diverse delar och är den maskin jag triva bäst med. Fördelen med stationära datorer är att de går att komplettera/reparera utan att lämna in vilket är svårt med laptop´s. Jag spelar dock inte Tetris längre.
Redigerat av malcolm: 25-10-2010, 12:22