CITAT (theseraphim @ 22-10-2010, 15:36)

Allt har inte med utsläpp att göra utan vädret är fortfarande en slumpfaktor utan dess like och man kan inte veta flera månader innan om det kommer vara -20 eller töväder hela vintern helt enkelt.
Jag förmodar att du menar "människans" utsläpp ?? Annat är det med naturliga !!!
(OBS ! Jag tycker INTE att människan ska kunna släppa ut vadsomhelst, hursomelst och hur mycket som helst !)
Såg ett program fr BBC för några månader sen (maj tror jag) i samband med vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott i april 2010, om en vulkan som heter Laki (också på Island), som hade ett utbrott 8 juni 1783 och fortsatte med mindre utbrott fram till februari 1784.
Den dödade minst 21% av befolkningen och troligen mera än 75% av all boskap på Island.
DESSUTOM flera hundratusen människor i Europa !!! Främst pga svaveldioxiden (beräknat till 120 miljoner ton !!!) som spreds i luften, med vindarnas hjälp.
Diset över norra Europa kallades för Lakidimma och orsakade en nedkylning av temperaturen, med missväxt och svält som resultat i flera år framåt.
Läs gärna nedanstående text, den är inte speciellt lång, dessutom lättläst och man kan lätt föreställa sig att människorna, år 1783-84, trodde att det var Ragnarök ....
http://krigshistoria.blogspot.com/2010/04/laviksdimman.htmlHoppas inte Eyjafjallajökull har samma effekt som Laki, för då blir det kallt flera år framåt !!
Redigerat av omk: 22-10-2010, 16:17
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein