CITAT (Dzad @ 30-08-2004, 12:04)
Posse->
Menar du alltså att istället för att betala ut arbetslöshetsunderstöd borde man låta de arbetslösa arbeta några få timmar per dag och få ihop en del av arbetslöshetsbidraget själv?
Om de bara arbetar ett par timmar kommer du ju inte att lyckas arbeta ihop tillräckligt mycket, så i längden kommer de ändå att behöva en hel del pengar från samhället.
Och skulle det bara handla om att ge folk arbete vore det väl enkelt att göra så som de gör i USA, att låta folk arbeta för löjligt små löner och inte ge dem något arbetslöshetsunderstöd. Då skulle många arbetsplaster skapas och en stor del av arbetslösheten försvinna, men det skulle ju leda till att vi i längden får en stor lägre samhällsklass, och då har väl hela välfärdssamhället misslyckats? Det är ju jämnheten i samhället och det att de rika hjälper de fattiga som utmärkt de nordiska samhällena, eller?

Jag menar praktiskt taget det rakt motsatta mot det du frågar om jag menar... nämligen det jag skrev tidigare i den här tråden:
CITAT (Posse @ 25-08-2004, 11:30)
Det framstår som fullständigt idiotiskt

att kräva LÄNGRE arbetsdagar när en förskräckande massarbetslöshet råder!
Det enda sunda och naturliga måste vara att istället SÄNKA normalarbetstiden med förslagsvis 2 timmar/dag. Då skulle ju naturligtvis arbetstillfällena räcka långt bättre och kanske rentav till ALLA som eftersträvar ett eget jobb.

I USA lär viss s.k. workfare tillämpas, dvs 'inget bidrag utan arbete', något som även i Sverige tyvärr börjat praktiseras allmer. Alltså, att istället för att makthavarna ser till att det finns riktiga arbeten till alla som vill ha, tvingas människor som hamnat i ofrivillig arbetslöshet att arbeta - eller "praktisera" som det kallas - för en ersättning motsvarande endast arbetslöshetsersättning eller socialbidrag.
Man kan påstå att i Sverige kallas workfare för Aktivitetsgaranti....