Jonas, det här kan tyvärr vara grenskorv, som är rätt vanlig på päron och tyvärr säljs päronträd med sina typiska grenskorvsblåsor och sprickor redan i handeln. Träden kan leva med det men ofta sätter det ned tillväxten, vitaliteten och sprids dessutom på blad och frukt som svarta fläckar.
Det finns kopparpreparat att köpa men hur effektiva de är har jag inte egen erfarenhet av. Jag skulle ringt företaget Binab (finns på internet) om jag skulle ge mig in på behandling av grenskorv.
Om du fortfarande har en relation till försäljaren kan det vara värt att meddela denne och höra om du kan få ett ersättningsträd som har några år på nacken.
Ett av de viktigaste tecknen på sänkt vitalitet hos trädet är att det växer långsammare. Kolla från spetsen av ett tiotal grenar på olika ställen i trädet, titta inåt till du stöter på en liten ring. Från ringen började trädet växa i våras, och ett ungt päronträd bör ha genomsnittstillväxt på 30-50 cm per år.
Ett så ungt träd med grenskorv behöver extra vård många år framåt. Vattna vid torka, beskär endast med mycket skarpa decinfecerade verktyg och beskär rätt, håll grässvål borta under kronan, gödsla som du redan gjort. Ett alternativ till att satsa på det som kronträd är att flytta det till ett ställe där det kan passa att ha en päronspaljé. Sträck ned krongrenar och skär av toppen och beskär i fortsättningen för att snabbt få frukt på de korta sidogrenarna. En spaljé kan, men behöver inte få så långt liv som ett kronträd (som med päron kan leva flera hundra år). På den plats som trädet stod kan du kanske förhandla dig till ett E-plantmärkt päronträd hos din trädgårdshandlare. www.eplanta.com, dessa träd får sällan allvarliga sjukdomar i början.
--------------------
|