Hej Jonas, bra om svaren är till nytta!
Kan vara bra att veta att päronskorv heter Venturia Pirina och att den till skillnad från äppelskorven ofta går på grenar också och INTE handlar endast om att ta upp nedfallna löv och att glesa ur kronan, som brukar räcka hyfsat med äppelvarianten av samma svamp.
"Hej jag har venturia pirina i det träd som jag köpte av er och det är fullt utvecklade blåsor och sprickor som varit där ett tag, som du vet tar det ju flera säsonger innan den skapar sprickorna. (Här kommer du till chefen eller en annan mer kunnig, den som svarar vet inte vad venturia är.) Ja, tyvärr kände jag inte till prininans utseende förut utan har tyckt det var naturligt barkfnas och jag förstår att det var så ni såg det också när trädet var hos er. Nu undrar jag vad ni har för rutiner när träd från er har obotliga sjukdomar? Helst skulle jag vilja ersätta trädet med ett som har ett par år på nacken förstås men jag förstår om ni hellre vill ersätta det med ett E-plantmärkt för att inte riskera att hamna i samma fälla igen.
Va? Säger er garanti att man måste höra av sig inom SÅ kort tid? Menar ni att INGEN annan som köpte päronträd av er då jag gjorde det hört av sig? Ja jag ska förstås höra med vänner och grannar i trakten men det är nog som du säger. Och då rör det ju sig bara om mitt exemplar, ett enda. Egentligen borde det ju vara lättare för er då, om det nu bara är jag som hör av mig – och ni ska veta att jag fattar att ni inte kollar friskheten hos alla era exemplar. Har ni inte några som till och med haft kräftsår nu till försäljning, ja jag tyckte det när jag var där senast men visst, jag kan ha sett fel. Ja, det är inte lätt för oss kunder att känna till alla svampsjukdomar, inte ens de obotliga. Vi vill ju gärna lita på er. Men hur gör vi nu med det här trädet? Jag vill gärna fortsätta att handla hos er och få den här tråkiga historien ur vägen."
Mot vissa handlare är jag rätt vass, mot andra mycket överseende. De som säljer växter som om de var vilka produkter som helst och de som struntar i att ha egen kvalitetskontroll tycker jag bör ha påminnelser om att inte alla kunder tror att allt är deras fel när plantor dör. Mot de entusiastiska handlarna som råkat sälja ett dåligt parti blir jag mer hjälpsam och berättar hellre att "pssst, kolla odlaren av dina xxx-buskar, den är inte bra".
--------------------
|