Dyrt eller inte, det mesta är relativt. Några förklaringar är dyrbar infrastruktur och dyra tåg. Ett nytt lok går på nånstans mellan 20 och 50 miljoner. En motorvagn typ Regina ca 100 miljoner. Jag har inte exakta siffror men det ligger det häradet. Ganska personalintensivt, det är mer än förare och ombordare som behövs. Fjärrtågklarerare, lokaltågklarerare, underhållspersonal, verkstadspersonal. Hög säkerhet kostar. Tyvärr också ofta dåligt utnyttjande, ibland beroende på själva principen för järnvägen. En omkörning är inte lika lätt som på landsvägen. Sen finns det mer på medaljens baksida. Dålig konkurrens betyder högre kostnader, både i själva driften och vid inköp. Det är oftast offentliga beställare som inte själva behöver räkna slantarna. Titta bara på Västlänken, en järnvägstunnel i en slinga under Göteborg. Bara för att man tycker spårvägen är för dålig och det är kapacitetsbrist vid centralen. Kostnad nånstans 10-20 miljarder.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|