Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Tåg, Varför så dyrt med tåg?
          Carl
          Inlägg 25-10-2010, 15:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem sedan:
          18-04-2007
          Medlem nr: 9 850




          Har försökt att hitta fakta på nätet men inte hittat något. Vad är det för kostnad som som driver upp biljett priset? Tågen drar lite energi. Ingen service. Knappt någon personal på tågen. Ankomst hallarna är långt ifrån flygets standard. Är spåren så dyra att underhålla eller vad?
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 25-10-2010, 16:53
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det är ju i princip alltid billigare att ta bilen, och då kommer man dessutom fram i tid. Det är något som är allvarligt fel med tågtrafiken, den saken är säker.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-10-2010, 16:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Huggorm @ 25-10-2010, 17:53) *
          Det är ju i princip alltid billigare att ta bilen, och då kommer man dessutom fram i tid. Det är något som är allvarligt fel med tågtrafiken, den saken är säker.


          Det beror ju på hur man räknar bilkostnaden - med bara en i bilen så lönar det sig sällan att köra bil.. Lika dyra som tågbiljetterna kan vara, lika tokbilliga kan de vara om man hängervpå låset 90 dagar innan avgång - 95 kronor är ju rena skämtet...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-10-2010, 17:19
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Aqvakul @ 25-10-2010, 17:58) *
          Det beror ju på hur man räknar bilkostnaden - med bara en i bilen så lönar det sig sällan att köra bil.. Lika dyra som tågbiljetterna kan vara, lika tokbilliga kan de vara om man hängervpå låset 90 dagar innan avgång - 95 kronor är ju rena skämtet...

          Det är runt 60 mil mellan Malmö och Stockholm. Min bil drar omkring 0,6l per mil, det blir 36l bensin, till en kostnad av runt 450kr. Det hamnar i den lägre delen av de priser som du visade i ett tidigare inlägg. Planerar man 90 dagar i förväg så blir det förstås billigare med tåg, men så bra kan åtminstone inte jag planera. I tillägg är det ju inte alltid som man börjar och slutar färden alldeles i anslutning till stationerna, utan man kanske måste ta buss vidare till en destination i utkanterna av Stockholm eller Malmö. Det kostar en del extra pengar för den som inte har egen bil och kan köra rätt på en gång.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-10-2010, 17:40
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Huggorm @ 25-10-2010, 18:19) *
          Det är runt 60 mil mellan Malmö och Stockholm. Min bil drar omkring 0,6l per mil, det blir 36l bensin, till en kostnad av runt 450kr. Det hamnar i den lägre delen av de priser som du visade i ett tidigare inlägg. Planerar man 90 dagar i förväg så blir det förstås billigare med tåg, men så bra kan åtminstone inte jag planera. I tillägg är det ju inte alltid som man börjar och slutar färden alldeles i anslutning till stationerna, utan man kanske måste ta buss vidare till en destination i utkanterna av Stockholm eller Malmö. Det kostar en del extra pengar för den som inte har egen bil och kan köra rätt på en gång.

          Man måste räkna med minst 20 kr/mil för bilen. Glöm sen inte lön åt föraren. På tåget kan man dessutom läsa en bok, äta lite, SMS:a, ta en tupplur mm. Hoppas du inte gör det när du kör bil. tongue.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-10-2010, 20:42
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2010, 18:40) *
          Man måste räkna med minst 20 kr/mil för bilen. Glöm sen inte lön åt föraren. På tåget kan man dessutom läsa en bok, äta lite, SMS:a, ta en tupplur mm. Hoppas du inte gör det när du kör bil. tongue.gif

          Skall man räkna in sådant som lön till föraren så kan man även räkna på timlön för den som färdas. Vanligtvis tar det ju mycket längre tid att resa med tåg eller buss. 20kr per mil kanske är rimligt, om bensinen kostar drygt 12kr. Men det beror stort på vad för bil man har också, och vem som sköter service och reparationer.

          Jag har åkt X2000 mellan Göteborg och Stockholm några gånger med ganska avskräckande resultat, men det har jag nog gnällt om tidigare rolleyes.gif Lyckligtvis fick man ju pengarna tillbaka vid mer än en timmes försening, så det blev billigt i alla fall

          CITAT (theseraphim @ 25-10-2010, 21:38) *
          Ärligt talat räknar jag inte in inköpspris eller service kostnad för bilen för jag måste ha bil och om jag skulle tex någon gång ta den till stockholm istället för tåget så kostar den i diesel ca 500-650 kr tur retur med tre pers i dvs 200 per skalle. SJ skulle ha ca 2000:- tur o retur för det besväret så det var ett enkelt beslut.
          Lösningen ligger inte i att höja skatterna för trafikanter utan helt enkelt sänka priserna på tåget för det är staten som äger SJ och om de nu vill satsa på miljön(detta gäller även de rödgröna) så skulle de skippa vinsttänkandet och se det som Public Service eller kanske Nature Service.

          Problemet är att bilisterna är utmärkta skattebetalare. Staten skulle få mycket svårt att klara sig utan all kronor som bensinskatten inbringar, och sedan kommer bilskatten som en bonus på det. Alternativet att subventionera tågtrafiken är nog inte speciellt intressant...
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-12-2025, 17:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon