CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2010, 18:40)

Man måste räkna med minst 20 kr/mil för bilen. Glöm sen inte lön åt föraren. På tåget kan man dessutom läsa en bok, äta lite, SMS:a, ta en tupplur mm. Hoppas du inte gör det när du kör bil.

Skall man räkna in sådant som lön till föraren så kan man även räkna på timlön för den som färdas. Vanligtvis tar det ju mycket längre tid att resa med tåg eller buss. 20kr per mil kanske är rimligt, om bensinen kostar drygt 12kr. Men det beror stort på vad för bil man har också, och vem som sköter service och reparationer.
Jag har åkt X2000 mellan Göteborg och Stockholm några gånger med ganska avskräckande resultat, men det har jag nog gnällt om tidigare

Lyckligtvis fick man ju pengarna tillbaka vid mer än en timmes försening, så det blev billigt i alla fall
CITAT (theseraphim @ 25-10-2010, 21:38)

Ärligt talat räknar jag inte in inköpspris eller service kostnad för bilen för jag måste ha bil och om jag skulle tex någon gång ta den till stockholm istället för tåget så kostar den i diesel ca 500-650 kr tur retur med tre pers i dvs 200 per skalle. SJ skulle ha ca 2000:- tur o retur för det besväret så det var ett enkelt beslut.
Lösningen ligger inte i att höja skatterna för trafikanter utan helt enkelt sänka priserna på tåget för det är staten som äger SJ och om de nu vill satsa på miljön(detta gäller även de rödgröna) så skulle de skippa vinsttänkandet och se det som Public Service eller kanske Nature Service.
Problemet är att bilisterna är utmärkta skattebetalare. Staten skulle få mycket svårt att klara sig utan all kronor som bensinskatten inbringar, och sedan kommer bilskatten som en bonus på det. Alternativet att subventionera tågtrafiken är nog inte speciellt intressant...