Hej! Sent i somras fick vi äntligen en kolonilott!! Men den var helt igenvuxen av gräs och ogräs. Och liknar mest en kuperad gräsplätt. Ordföranden i föreningen sa att det bästa är att handvända lotten och skaka av jorden av grästuvorna och sedan slänga grästuvorna... Men alltså vi får knappt ner spaden genom det tjocka lagret med rötter!! Nu är det ju inte heller så soligt och fint ute, vi kom inte igång med arbetet i somras (jag var nygravid och illamående!).
Vad vi har förstått så sprider vi ogräset ordentligt om vi kör med jordfräs... Men det lutar ändå åt det just nu.
Är det helt galet av oss??Blir allt till mos när man kör med jordfräsen?? Eller kommer vi att ändå kunna "rensa ur" grästuvor och rötter?? Vi tänkte att vi kanske kunde jordfräsa och räfsa efter rötter nu innan vintern och kanske göra ett till ryck med rensning innan vårsådden. Jag tänker ju dessutom att om joden nu legat i träda i så många år, så behöver den väl luftas ordentligt?
Så det jag vill ha era synpunkter på är väl: Är det verkligen en så dålig idé att jordfräsa!
Hoppas ni kommer med synpunkter från båda håll!
Ogr_s_p__lotten.JPG ( 808.15k )
Antal nedladdningar: 110