Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sprucken bark, päronproblem
          JonasQ
          Inlägg 28-08-2004, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Såg idag att ett av mina päronträd har sprucken bark på flera grenar, uppe i kronan. Vad kommer det at och hur farligt är det? Den är alltså sprucken så att veden syns. Trädet är köpt och planterat för ca 3 år sen och alltså inte gammalt (ca 2m högt, späda kvistar). Har bladgödslat med nässelvatten och satt vedaska under trädet (före midsommar), i övrigt har träden stått orörda.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 30-08-2004, 21:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Jonas,

Ett är säkert: Att smeta på något på små eller stora sår, håligheter, barksprickor eller liknande gör mer illa än nytta. Enda tillfället när ympvax eller lacbalsam, trädplåster eller vad det kallas bör användas är vid ympning. Trädets egna inre försvar och yttre sätt att "bädda in" skador är oäverträffade, och störs av mänskliga tilltäppanden.

Sedan är grenskorv sort- och klimatberoende. Därför är jag tveksam till om ympning under svampsmittan skulle hjälpa. Kanske om det fanns en resistent sort, men jag är tveksam också då. Hör med Binab (och meddela gärna här om du får intressanta svar).

Ett alternativ är att låta trädet vara. Grenskorv är alltid ett problem för de grenar som drabbas, men träden kan också valla över sår och kanske blir höst, vinter och nästa växtsäsong ingen höjdare för skorven och då kan ju grenarna läka vidare. Men att du har en skorvkänslig sorts päron kommer alltid att vara så.

Om du väljer att inte göra något skulle jag ändå rekommendera att sätta ett päronträd till någonstans. Om ett par år till bör du se om skorven fått fäste i trädet.

Ett annat alternativ är att göra om det till spaljéträd som får bära eller brista och iallafall ge lite frukt innan för mycket vissnar av skorvskador.

Har du svarta fläckar på bladen nör dessa krattas upp när de faller och brännas eller läggas längst ned i en stor lövhög som får förmultna.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon