Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sprucken bark, päronproblem
          JonasQ
          Inlägg 28-08-2004, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Såg idag att ett av mina päronträd har sprucken bark på flera grenar, uppe i kronan. Vad kommer det at och hur farligt är det? Den är alltså sprucken så att veden syns. Trädet är köpt och planterat för ca 3 år sen och alltså inte gammalt (ca 2m högt, späda kvistar). Har bladgödslat med nässelvatten och satt vedaska under trädet (före midsommar), i övrigt har träden stått orörda.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          JonasQ
          Inlägg 30-08-2004, 22:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Hadde en del blad med svarta fläckar tidigt på sommaren, därför jag vattnade med nässelvatten, inte för att göda. I samma veva plockade jag bort alla skadade blad jag såg. Möjligt att skadorna i barken fanns redan då men att jag fokuserade helt på bladen.

Kanske angreppet gått tillbaka nu efterssom jag inte sett några fler skadade blad. Har även två andra päronträd på samma plats men inte märkt något på dem, ett av dem planterat sammtidigt (Kustavi) och ett planterat i år (Pepi). Tyvärr var jag inte lika intresserad av trädgård när jag planterade träden som jag är nu så jag är inte säker på vilken sort det "skadade" trädet är. Lite synd efterssom jag utökar med diverse fruktträd hela tiden och inte vill ha två av samma sort. Har väl planterat 15 fruktträd på 3 år och redan nu beställt 5-6 nya till nästa vår. Ibland växer intressen för saker och ting mycket snabbare än vad växterna (plånboken) gör wink.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon