Jag hoppas att det ska bli en fruktgård ngn gång. Det är en före detta åker som är kanske 25 meter bred och 100 meter lång invid ett gammalt torp. Mitt mål är att få den full så småningom och förhoppningsvis få se att alla träd blommar sammtidigt någon vår om 20-30 år. Har tänkt sätta bärbuskar på den yttre långsidan och fruktträd på resten. Det jag funderat lite på är vilken slags undervegetation man ska satsa på. Just nu består den av mest nässlor och gräs som jag slår med lie när det blir högt och när jag har energi. Skulle gärna ha en lättskött marktäckare för att slippa hålla efter allt i marknivå.
Märker lite missar man gjorde i början nu, de första träden står lite för nära varandra, arterna blandade huller om buller vilket kan vara lite negativt med tanke på pollineringen, alla sorter är inte självfertila. Sammtidigt är det ganska roligt efterssom plommon, körsbär, päron och äpple har lite olika växtsätt och höjd vilekt förhoppningsvis ger ett lite mera spännande intryck efter några år.
|