Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sprucken bark, päronproblem
          JonasQ
          Inlägg 28-08-2004, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Såg idag att ett av mina päronträd har sprucken bark på flera grenar, uppe i kronan. Vad kommer det at och hur farligt är det? Den är alltså sprucken så att veden syns. Trädet är köpt och planterat för ca 3 år sen och alltså inte gammalt (ca 2m högt, späda kvistar). Har bladgödslat med nässelvatten och satt vedaska under trädet (före midsommar), i övrigt har träden stått orörda.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          JonasQ
          Inlägg 30-08-2004, 22:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Jag hoppas att det ska bli en fruktgård ngn gång. Det är en före detta åker som är kanske 25 meter bred och 100 meter lång invid ett gammalt torp. Mitt mål är att få den full så småningom och förhoppningsvis få se att alla träd blommar sammtidigt någon vår om 20-30 år. Har tänkt sätta bärbuskar på den yttre långsidan och fruktträd på resten. Det jag funderat lite på är vilken slags undervegetation man ska satsa på. Just nu består den av mest nässlor och gräs som jag slår med lie när det blir högt och när jag har energi. Skulle gärna ha en lättskött marktäckare för att slippa hålla efter allt i marknivå.

Märker lite missar man gjorde i början nu, de första träden står lite för nära varandra, arterna blandade huller om buller vilket kan vara lite negativt med tanke på pollineringen, alla sorter är inte självfertila. Sammtidigt är det ganska roligt efterssom plommon, körsbär, päron och äpple har lite olika växtsätt och höjd vilekt förhoppningsvis ger ett lite mera spännande intryck efter några år.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon