Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Gardencenterjobb
          Tilde
          Inlägg 13-02-2003, 10:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          13-02-2003
          Medlem nr: 743



          rolleyes.gif Hej alla trädgårdsmänniskor!
          Jag arbetar i ett mindre gardencenter - och börjar snart den stressiga men roliga vårsäsongen.
          Tänkte ta chansen att fråga er, som säkert är stamkunder i gardencenters, vad ni tycker är viktigt att tänka på för oss som jobbar där!
          Något särskilt ni tycker att vi borde vara extra bra på, något ni önskar att ni kunde hitta i "drömbutiken", det sämsta osv osv. Jätteglad för alla inlägg.
          Om någon har en åsikt om lönesättningen i branschen får ni gärna dryfta den också (inför löneförhandlingstid). Är det rimligt att vi inte ska tjäna mer än de som arbetar i mataffärs-kassan? (Inget ont om det arbetet, har haft det själv - men kunskapskraven är vitt skilda!).

          Tack för att ni gör mig bättre på mitt jobb!
          Tilde
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Eva Swahn
          Inlägg 13-02-2003, 12:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Lite förslag:

          1. Att man vet vem som är personal och vem som är kund. Jag har ofta blivit tagen för personal förmodligen för jag går omkring i grön fleecetröja och grova, gröna stövlar och studerar plantor närgånget och tar god tid på mig. Dessutom kan jag aldrig bestämma mig för nånting utan bär omkring på buskar och krukor. Alltså någon sorts enheltlig jacka eller tröja för personal.

          2. Utförligare information om växternas villkor på plats OCH kopierad info som man kan ta med sig hem. Har man köpt fem plantor kan man inte komma ihåg vilken som skulle stå i sol och vilken i skugga.

          3. Att a l l a plantexemplar har namnremsa på sig.

          4. Tydlig text och information med växtens latinska namn OCH svenska namn. (Jag köpte en liten gullig historia som hette "Hebe" - det kan vara mycket det, upptäckte jag på Internet!)

          5. Referenslitteratur att bläddra i för kunderna.

          6. Att personalen ute på golvet marknadsför sig så att kunderna vet att det är d e n personalen som man som kund ska vända sig till med frågor, och inte personalen i kassan, som har andra arbetsuppgifter. Blir jönsigt i kassakön när alla ska fråga om saker där och sen ska krångla sig ut och gå tillbaka.

          7. Att det på kvittot står vilken växt man har köpt. Med vissa dyra växter får man ibland garanti. Hur i helskotta ska jag, eller personalen, veta vilket kvitto som gäller om jag ska reklamera?

          8. Bra med fyndhörna för skräpväxter. Men gärna där med generell info omvad man kan förvänta sig: "kryddväxter kommer igen", "lita inte hundra på att halvvissna barrväxter kommer att ta sig" osv.

          9. Bra med liten kaffehörna där man kanske kan ha referenslitteratur och en video med "Piff och Puff" för de uttråkade barnen.

          10. Gärna en hörna med ovanliga växter - för trädgårdsfreaks - där det inte behövs så många av varje växt. Små rarieteter.

          11. Vid redskapsavdelningen: gärna tester på olika redskap som tidningar har gjort och vad man ska tänka på när man ska köpa trädgårdsverktyg.

          12. De gardencenter som har färgbilder utomhus vid växterna - dessa bilder är oftast bedrövliga då solen under säsongen bleker dom. Bättre inga bilder utan skriv att blommorna är mörkt violetta och att bären blir svarta.

          13. Men ett krav är illustration på hur växten ser ut i "helfigur" och nån närbild på blad, blomma och frukt, dessa kan ju vara teckande om de plantorna står så att väder och vind förstör bilderna. Detta är ju viktigt vid de större växterna där resultatet tar lång tid och det man köper är en tanig pinne i kruka.

          14. Information om utseendet under h e l a året, inte bara en veckas blomning. Höstfärg, grenverk, tidig bladsprickning etc. man älskar sina växter året runt. Kanske vill man ha en växt bara för att den är så vacker i frost.

          15. Jag vill ha negativ information. Jag förstår inte varför det är så farligt att ge denna. Tala om att fanskapet skjuter rotskott, att den kan få mjöldagg lätt och att rötterna går ner i avloppet. Det är ju detta vi ska leva med, men vi kanske står ut med det, eller kan placera den optimalt, trots allt. (Likadant när folk säljer hundar och katter, man blir förälskad i utseendet men ska leva femton år framöver med att ha en galen kaninjagare eller nått pälsmonster som bara vill ligga i fönstret och fisa.)

          Att ni som personal, med specialistutbildning för gardencenter, ska ha adekvat lön är för mig självklart. Men jag känner att det är ett arbete som ni som yrkeskår själva får arbeta för. Ni får markandsföra er och höja er egen status - det är svårt för oss som kunder att göra det.


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 20:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon