CITAT (Dzad @ 31-08-2004, 07:26)
Ja, det var så du menade.
Tror nästan jag kan hålla med om det... Men jag tror inte att alla skulle gå med på att dela med sig av sitt arbete! Klart, om lönen inte skulle sjunka skulle det gå... men det skulle den göra.
Jag tror väl - som nog mer eller mindre nästan sagt var - att det närmast borde gå jämt ut med nettolönen, ty en stor del av de skatter som nu betalas in går ju till att försörja de som ställts utanför arbetsmarknaden.
Delade vi alla jämt på de arbetstillfällen som finns borde statens kostnader - varav en stor del nu går till att försörja kanske uppemot en miljon arbetslösa människor - sjunka högst avsevärt, och därmed skulle skatteuttaget från medborgarna kunna sänkas så att den nettolön man får ut blir i stort sett den samma som innan en lagstadgad arbetsdelning. För lagstadgad måste ju reformen förstås vara - annars genomförs den väl aldrig.
Efter en arbetstidsförkortning, som en arbetsdelning skulle innebära, borde många människor som nu anser att de inte orka arbeta eller inte är attraktiva på arbetsmarknaden pga av sjukdomar kunna komma tillbaka i arbetslivet och också reducera statens kostnader.