CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 18:44)

Ungefär som i Perstorp i Skåne...

Jag bor inte långt från Perstorp, här är det strömavbrott hela tiden. Så fort det blåser eller åskar och ibland utan någon orsak alls. Efter Gudrun var vi utan ström i 9 dygn, efter Per i 5 dygn. Hur det är med själva Perstorp AB (som visst heter något annat nuförtiden) vet jag inte, men för några år sen slocknade hela Klippan- och Perstorpsområdet och då antar jag att även industrin drabbades. De har säkert generator om det är så viktigt för dem. Någon gång i vintras tror jag det var som det också var strömavbrott både i samhället Perstorp och härute i skogen i några timmar. Jag pratade hela tiden i telefon med en vän som bor inne i Perstorp, han ringde för han tyckte det var så tradigt att sitta ensam i mörkret.
Har man strömavbrott så ofta är man förberedd. Har alltid en vattendunk fylld, och när det ska åska eller blåsa tappar jag upp en massa extra vatten, duschardiskardammsuger så det är gjort. Kan elda med ved och värma vatten på spisen och har alltid en massa stearinljus och tändstickor hemma. Tevatten brukar jag koka på ett trangiakök, men vi har även en gaspatron med spis (två kokplattor) som vi kan plocka fram. Efter Gudrun skaffade vi en generator som drivs med bensin så man slipper hinka upp vatten när det tagit slut och framförallt för att kunna köra frysen ett tag, det var inte så kul när allt blev förstört som vi inte hann äta upp efter Gudrun. Skönt att ha en laptop, har haft den i ett år nu och det är verkligen skillnad, man känner sig inte så avskuren när strömmen går. Det mobila bredbandet funkar även om telefonledningen också skulle gå av.