CITAT (Bengalow @ 29-10-2010, 18:42)

Glädjeförstörare, jag, Stintan? Vilken glädje finner du i Halloween? Jag hoppas oseden dör ut av sig själv, eftersom den inte har det minsta förankring i Sverige - mer än kommersiell, förstås.
Att sätta ljus på kyrkogården görs första lördag efter Alla Helgons Dag, som infaller den 31 oktober. Det är den enda katolska kvarlevnaden av kyrkohelger i Sverige, då man "samlade ihop" resterande helgon för att fira. Annars har ju helgonen var sin egen dag i katolska länder.
Ja bara för att man inte själv är road behöver man ju inte tycka att dom som är roade och t.ex. gör en ljuslykta av en pumpa är löjliga.
Halloween betyder inget för mig numera men det fanns en tid då jag odlade pumpor själv och det pysslades en del. Det var när mina numera vuxna barn var yngre och det skulle firas. Om man resonerar som du så skulle vi inte ha tomte på julen heller och en massa andra saker som kommer utifrån från början. Jag tror många bara ser halloween som en anledning att få pynta och sätta lite färg och ljus i höstmörkret och det kan jag inte se något fel i. Allhelgonahelgen är något annat tycker jag.