Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894
Jag har slagit ihjäl en och annan mal under sommaren men aldrig sett några ängrar i huset så jag tror än så länge mest på mal.
Att de kan dyka upp vet jag sedan 1997 då jag under några månader jagade mal inomhus utan att veta var de kom ifrån. Samtidigt hade jag sällskap med en kille som också jagade mal hemma.
Det visade sig att mina kom från en kasse fårull i källaren. Jag hade haft ullen för att skrämma bort rådjur.
Killens malar kom från han pappas gamla vadmalsstövlar.
Jag har mina yllesaker i en flyttkartong som så mycket annat eftersom jag bor här provisoriskt i väntan på att vi hittar ett hus.
Har dock aldrig sett några larver eller kokonger från mal och inga andra djur heller så lite konstigt är det ändå.
Kanske kan jag skydda dem genom att lägga dem i en sådan där påse som man suger luften ur. Plastlådor skulle ju också kunna gå men de tar ju större plats när de inte används.
Förr hängde ju folk yllekappor och annat i stora plastpåsar med malmedel i botten. Är det mindre vanligt med ylle eller varför är det inte så vanligt längre?
I och för sig vill jag inte använda malmedel. Inte vill jag att Anticimex skall spruta gift i huset heller så jag får väl gå metodiskt fram och se om jag hittar någon orsak. Vet dock inte om jag behöver skydda mot mal på vintern. Det flög dock in något som liknade mal igår men jag lyckades inte få syn på den igen. Det som jag tror är mal har mycket stoft på vingarna så när man slår ihjäl dem så får man det i händerna.
De flyger också väldigt knyckigt så de är väldigt svåra att få fatt på.