CITAT (Bengalow @ 30-10-2010, 23:44)

Kanske, Aquakul...Det fanns en gång en myt om reklamfilm på bigrafen, där det sades , att Coca-Cola visade 1 filmbild i 1/24-dels sekund, dvs för snabbt för att ögat skulle uppfatta det, men hjärnan "såg" det, och att alla blev törstiga samtidigt. Det visade sig vara just en bluff. Kanske att hela reklambranschen är en stor bluff? Jag är benägen att tro det....
Detta grundar sig på ett amerikanskt forskningprojekt, där man med hjälp av just enstaka filmbilder fick fram att det påverkade köpbetendet,. Fenomenet fick namnet "subliminal perception". Tyvärr har man sedan aldrig kunnat upprepa resultatet i likartade experiment. troligen styrde experimentledaren försökspersonerna omedvetet. Så detta funkar tydligen inte, som tur var...
Men visst påverkas vi av reklam - det är bara så att ju mer medvetna vi blir, ju mer indirekt måste reklamen jobba. Självfallet så fungerar den mesta reklamen och varumärkesbyggandet. Branschen studerar detta noga... Men det är klart att det bara till en del innebär att man skapar ytterligare efterfrågan, medan en annan del handlar om att ta marknadsandelar från konkurrenterna..