En gång blev jag frågad av en "säkerhetsansvarig" om jag visste hur mycket det stals för i butikerna/år. Den gången var det 50 miljoner eller något sånt. Så vi installerade tjuvlarm vid utgången, och alla varor larmades... Jag visste ju att mycket av svinnet inte var "kundrelaterat". Det var felleveranser, kassationer, billiga personalköp, och t.o.m. "gåvor" till personal som ingick i det s.k. svinnet. Vad som inte informatören berättade var att det kostade oss mångdubbelt mer, att "tjyvmärka" varorna. En, säger EN, människa fastnade i nätet, och han hade stulit för 44 kronor. Vi hade en kostnad mot stölder på 1000 ggr det beloppet. Och på samma sätt tror jag att reklam fungerar - det är reklambyråer som har uppfunnit ett bra sätt att överleva. Frågan jag ställde förut, kanske Huggorm kan svara på, eftersom han har viss kritik mot min frågeställning...Litar du på, och rättar dig efter reklambudskap?
|