Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordförbättring, Måste jag gräva om hela rabatten???
          karro
          Inlägg 31-08-2004, 19:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 4 188

Man vill ju alltid minimera mängden tråkigt slitjobb, så jag hoppas att någon har nåt bra tips, även om jag kanske innerst inne förstår att det är bara till att kavla upp ärmarna...

Jag har en rätt lång rabatt med lite diverse växter, bl a rosor. Jag hade redan i våras tänkt fylla ut den med lite fler växter, och började så smått, men upptäckte att jorden inte verkar speciellt bra. Det "översta" lagret är inte särskilt tjockt och verkar "torrt" och faktiskt lite grusigt. Sen är det bara hårt under detta, vad jag förstått så är det rätt lerig jord här. Trots detta har rosorna sett ut att trivas men det känns som att det borde vara lite mer "mulligt" eller vad man ska säga. (Som ni förstår har jag ingen aning om facktermer vad gäller jord)

Är det bara till att gräva upp växterna och börja om från början, eller kan jag fylla på med ett tunnare lager ovanpå och upprepa detta efterhand? Man kan väl inte fylla på ett tjockt lager ovanpå på en gång för då hamnar ju växterna "för långt ner"? Om jag ska gräva upp växterna och göra en ny rabatt, hur tar jag hand om dem under tiden tills den nya rabatten blir färdig ( antar att det inte är gjort på en kaffferast....)?

Det här blev långt och kanske aningen luddigt men hoppas ni står ut med en trädgårdsnybörjare...

Karro

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon