CITAT (theseraphim @ 29-10-2010, 20:02)

...vänta nu det var vad jag har i händelse av en Zombieinvasion!!!
Jag förväntar mej inga zombies HÄR, men är ändå helt trygg med vad jag har. Dvs som jag varit tvungen att fixa eftersom jag bor nästan allra, allra längst ut på luftburen ledning, så när (inte OM) strömmen går, är det helt okej. Man är liksom van vid det.
De 3 sista strömavbrotten var i förra veckan, torsdag-kväll/natt (ca 5-6 timmar), fredageftermiddag (4 timmar) samt söndagkvällen (ca 5 timmar). Jag brukar bara ha avbrott kanske 1-2 ggr / månad, så förra veckan var det "ganska" många ...
Mest brukar avbrotten vara höst / vinter / vår då det blåser, men veckan som har gått nu, har jag inte haft ETT ENDA !!
Värme, ljus och mat är inga problem här. Jag har 5 eldstäder (varav en vedspis), ca 25 kubik torr o fin ved, massor med fotogenlampor (OCH lampolja), ljus och tändstickor överallt i huset och jag är ganska välförsedd med konserver, "pulvermat" och pasta/ris.
MEN, tyvärr har jag en el-pump till djupborrad brunn, så man får hålla igen på vattenanvändandet. Men jag äter direkt ur grytan, duschar (och sk-ter) på jobbet, samt går igenom hela strump-förrådet från topp till botten, utan att fylla på med nytvättat.
Det FINNS dock en gammal vev-brunn på tomten, men det vattnet är lite uckigt, använder det vanligen bara till att vattna med, men blir det totalkris, så får man väl koka det och stå ut !
Eller ställa ut några spänner för regnvatten eller hämta in snö.
Kyl o frys har jag inte heller nån back-up till, men det brukar vara tillräckligt kyligt utomhus, för att iaf ha kylvarorna i skuggan i en låda på förstukvisten. Frysen är väl värre (men den är ganska liten redan från början), så det blir inte så mycket spill. MEN vilka kul grytor man kan få ihop av lite blandat föredetta fryst !!
Vid Gudrun var jag utan ström i 10 dar. Det var nästan lite vemodigt när strömmen kom åter. Det var så mysigt på nåt vis ! Vid Per var jag utan i 5 dar.
Visst är el underbart ! MEN, man känner sig befriad från allt "vardags-tvång" när elen är borta. Det enda du är tvungen till, är att bära in ved och hålla vedspisen igång, samt att fylla på lampolja nån gång då och då.
Och tänk ändå, en mörk, blåsig och regnig höstkväll UTAN el. Becksvart utanför fönstren, en flammande brasa i spisen, katterna ligger och jäser på mattan framför, fotogenlampan susar på bordet jämte fåtöljen du sitter nedsjunken i, kanske med ett litet glas whisky och så en bra bok eller ännu hellre; gott sällskap !
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein