CITAT (Posse @ 31-08-2004, 10:15)
Jag tror väl - som nog mer eller mindre nästan sagt var - att det närmast borde gå jämt ut med nettolönen, ty en stor del av de skatter som nu betalas in går ju till att försörja de som ställts utanför arbetsmarknaden.
Efter en arbetstidsförkortning, som en arbetsdelning skulle innebära, borde många människor som nu anser att de inte orka arbeta eller inte är attraktiva på arbetsmarknaden pga av sjukdomar kunna komma tillbaka i arbetslivet och också reducera statens kostnader.
Jag tror inte att inbesparade skattepengar behöver betala hela arbetstidsförkortningen. Vi har som sagt en stor produktivitetsökning, och med en arbetstidsförkortning ökar den ännu mera. Det är stor skillnad på hur effektiv man är under en 6-timmarsdag jämfört med en 8-timmarsdag. Tro mig, jag har provat 6-timmarsdag under flera år.

Tyvärr är det nu 15 år sedan.
Visst skulle en arbetstidsförkortning möjliggöra för många att återvända till arbetsmarknaden. Men framförallt skulle det förebygga framtida utslagning både bland de som har arbete och de arbetslösa som skulle få arbete. Det är lika förödande att arbeta för mycket som att inte arbeta alls!