Gunilla Ts källa är inte lika omtvistad som min skulle kunna vara, det var därför jag frågade eftersom jag inte kände mig säker.
Per Bergman, Institutionen för Växtbiologi, Genetikcentrum, SLU, Uppsala tycker jag låter mycket trovärdig. Där skriver man:
CITAT
Detta görs genom att lägga alla celler i odlingen i ett tillväxtmedium med tillsats av för cellerna
dödlig koncentration antibiotika. De enda celler som kan överleva är de som kan producera
antibiotikanedbrytande enzym. Dessa överlevande celler, som är de som är genetiskt
modifierade, tillåts växa upp till växter. Dessa ”primärtransformanter” sätts sedan in i ett
normalt växtförädlingsprogram för att generera utsäde. Slutprodukten, den transgena grödan,
kommer både innehålla en tillförd antibiotikaresistensgen och en eller flera gener som reglerar
egenskaper av intresse.
Vilka är riskerna med antibiotikanedbrytande enzymer i grödor?
Eventuella risker med både antibiotikaresistensgener och antibiotikanedbrytande enzymer
I mina ögon låter det som man faktiskt letar fram och förökar anibiotikaresestenta bakterier. Herre jösses säger jag bara!