Hej! Tack snälla för att ni tar er tid och svarar!
Det största problemet är väl egentligen inte bara ogräsbiten, lotten, som är 10x10m, är väldigt kuperad, det är höjdskillnader om flera dm på sina ställen. Att ta en bit i taget fram till "vårsådden" blir ju ett måste om vi ska gräva för hand

Men vi behöver ju få bort hela översta lagret så att vi kan plana ut den. Tanken är väl att ca halva ska bli gräsmatta och andra halvan ska bli odlingsland, men vi vill ju ha allt på samma nivå
Och tyvärr får vi inte in ens en liten liten grävare/bobcat då gångarna är ca 0,5m breda fram till våran lott

Det är inte direkt prästkragar på lotten

om det ändå vore så väl... Det är väl snarare ängsvingel, rölleka (i mängder), vitklöver, kirskål och förmodligen kvickrot...
Någon skrev att vi skulle lägga ut svart plast..?? Varför gör man det? är det för att växterna ska bli skörare och att det blir lättare att gräva? Men hjälper det så mycket nu på hösten/vintern??
Sambon propsar på jordfräs, men jag tro det är för att han tycker det verkar roligt att köra runt med en maskin

Och jag är gravid och kommer väl inte orka gräva så mycket i höst... så jag har väl inte så mycket att säga till om!