Hummm... ja om jag skulle försöka tolka min egen dröm...
Återkommande tema i drömmen är uppenbarligen det förflutna (gamla byggnader, gamla gravkammare, dockteatern som verkade vara en rest av gammal tradition, till och med gammalt kött!)
Viktigt verkar också vara just upptäckten av något som för mig varit dolt, men som andra känt till.
Det bör också noteras att hela drömmen genomsyrades av lugn och glädje.
Hur relaterar jag det här till mig själv och mitt privata symbolbibliotek nu då? Först det uppenbara: den klara anspelningen till mitt yrke (arkeolog). Men jag är inte alls en GRÄVANDE arkeolog, så det är nog själv upptäckandet snarare än det fysiska uppgrävandet som åsyftas.
Maten och älgköttet - jag har upprepade gånger den senaste tiden känt att jag vill äta mer viltkött, inte för smakens skull utan av ideologiska skäl.
De gotiska kyrkorna: är för mig både en andlig/religiös symbol och, kanske främst, en symbol för det förflutna.
Marionetter/dockteater: har ingen som helst koppling till sådana så här måste jag snarare relatera det till mer allmängiltig symbolik, där marionetterna är liksom skådespelare, styrda "uppifrån".
Det är lite svårt att sammanfatta det hela, men man skulle kunna formulera flera möjliga "budskap" från det undermedvetna ur det hela... Men jag tror att det i det här fallet nog är viktigare att se till de övergripande återkommande teman som jag tog upp tidigare, än att se till de enskilda symbolerna. Alltså skulle jag nog tolka "budskapet" som att jag mår bra av att upptäcka det förflutna, både rent konkret i form av min forskning och mer intellektuellt/själsligt genom att gå back to basics, om man säger så. Eller vad tror ni?
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|