Har ingen erfarenhet av detta men även i min kommun är man på väg att införa ett nytt system för sophanteringen.
SRV:
"Genom att sortera ut olika förpackningar och återvinna dem på rätt sätt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö! Samtidigt gör vi det enklare för dig genom att du får en komplett återvinningsstation på din tomt. Du sparar tid och kommer upptäcka hur mycket enklare och roligare det är att sortera ut fler förpackningar.
Du kan sortera alla tidningar och förpackningar i två soptunnor direkt på din tomt och det hämtas sedan av en sopbil. Du behöver alltså inte förvara kladdiga eller skrymmande förpackningar inomhus eller i din bil. Din egen återvinningsstation på tomten innehåller bara dina förpackningar. Källsortering gör att vi sparar energi och minskar klimatpåverkan eftersom en mindre mängd fossil koldioxid släpps ut i atmosfären vid återvinning."
Kommer att kosta en slant extra men jag skall anmäla mig till tjänsten i alla fall, just för att slippa ha kassar med allehanda förpackningar etc. inomhus. Den som är intresserad kan kolla på denna sida:
http://www.srvatervinning.se/default____6.aspx
Redigerat av malcolm: 07-11-2010, 10:52