hej Cilla, alltid lika roligt att tjafsa med dig. Som vanligt(?) missförstod du mig beträffande riskträd. Jag menar att man kanske har ett riktigt riskträd, rôtet mm. Men kanske står det ihop med ett annat. Om man då tar ner riskträdet kanske det kvarvarande blir ett riskträd pga att det står i skydd av det första. Skall man då låta bli att ta rötträdet, ta detta och riskera det andra eller ta båda? Observera att det första är ett riktigt orosmoment.
Arboristerna är tydligen riktiga experter, tyvärr brukar såna också vara bra på att ta betalt. Fast hur duktiga dom än är betvivlar jag att nån hade klarat grannens fura. Du behöver inte vara spydig över mina kunskaper. Jag har visserligen ingen formell utbildning men jag är uppvuxen i närheten av skog och har vandrat ett helt liv i skogen och observerat och studerat. Mer än du nånsin kommer att göra. Dessutom har jag fällt många träd och sett resultatet och granskat ev skador.
Därför skriver jag igen, det fanns inga yttre skador på trädet!!!!! Skadorna fanns i rotsystemet. Inte hela, det fanns rötter som kunde försörja kronan men inte tillräckligt mycket för att hålla trädet upprätt. Det fanns lite röta upp i stammen men den var säkert ganska färsk. Kommer arboristerna varje år eller hur länge räcker en diagnos? Sen ser jag en risk i att gå in i stammen mekaniskt. Utmärkt grogrund för rötangrepp.
Säkert kan man hitta nåt exempel som du beskriver med villaområdet och träden. Det måste ha varit felplacerat/felplanerat från början. Har du inga exempel på motsatsen? Eller "ser" du inte dessa? Jag har ett. Se på bilden nedan.

En bild på mitt sommarparadis, något gammal, från 1988. Notera trädet som blommar bakom huset. Traktens största Fågelbärsträd, syntes över en stor del av sjön. Det är nu historia. Orsaken fanns under och vid sidan, till höger på bilden. Där odlade jag Vinbär, eller egentligen försökte odla. Det ville inte bli något. Oraken hittade jag när jag grävde igenom jorden, den har helt genomvävd av rötter från Fågelbäret. Det var bara att välja och eftersom jag tycker om vinbärssaft kom sågen till användning. Vilka vinbär jag får nu!!! Säkert finns det många med samma erfarenhet. Öppna ögonen så ser du.
Grannens hus syns i bakgrunden. Han har nu börjat ta ner alla kvarvarande träd, vis av en erfarenhet. Dessutom har du helt fel om blåshål. Som kan anas av bilden finns till höger ett stort berg, 100 m högt. Det ligger ungefär i SV och dämpar effektivt all vanlig sommarvind. Vintervindarna som kommer svepande över sjön bekymrar varken honom eller frun. Ca 5 vintermånader tillbringar dom i Algarve, Portugal. Och för mig kvittar det, det får inte plats några träd mellan huset och sjön.
Blåsten är inget problem, då är det värre med Knott. Och där hjälper vinden till. Grannen bortanför närmsta grannen har nu det senaste året fällt mängder med träd på sin tomt för att om möjligt minska knottproblemet. Det är bara att välja vad man vill satsa på.