CITAT (theseraphim @ 08-11-2010, 11:48)

Deras egna behov är uppmärksamhet för sin förening, syns de inte i media så existerar de inte heller i längden. Ungefär som varför Greenpeace gör sina aktioner då och då, det handlar mest om att få medial uppmärksamhet för att få ut sitt budskap till en bredare publik och det kostar mindre än tex en helsida i Aftonbladet. Deras grundtanke är det inget fel på men precis som så många andra så kan de inte presentera en lösning på problemet iaf inte i det jag läste, de har en vision men det räcker tyvärr inte långt i verkliga världen. Hade hellre sett mer konkreta förslag som inte bygger på välvilja hos leverantörer i Kina osv.
Den klassiska förklaringen är alltid att människor vill ha uppmärksamhet, så enkelt är det naturligtvis inte.
Men visst, man bör synas och höras för att öht kunna påverka men jag upplever deras inlägg mera som en diskussion och problematisering av de problem vi allesammans står inför, en diskussion som inte består av de vanliga politiska klyschorna.
Naturligtvis kan de inte presentera lösningar - det finns ju inga!!! Det handlar ju inte om att börja äta ekologiskt precis...
Verkliga världen lever vi alla i men en del ser, hör och förstår mer än andra.
CITAT (theseraphim @ 08-11-2010, 11:59)

Det är svårt att ha en ständig ekonomisk tillväxt men i princip är det möjligt men då handlar det också om att man hela tiden måste anpassa sin ekonomi efter behov, Sverige reagerade tex för långsamt på faktumet att ekonomin inte enbart kan baseras på de riktigt stora företagen och industrierna(tex varven) och fick sig en ordentlig knäpp på näsan när det krackelerade. Budgetarbeten behöver på ett sätt vara lite kortsiktigare istället för att lägga budgetar som ska sträcka sig i många år framöver och binda upp kapital, kanske lite mer flexibla kanske är rätta ordet. Att kunna ändra inriktning över en natt skulle man kunna säga om behovet uppstår. Behöver ekonomisk tillväxt bara ske på bekostnad på miljön...nja! Man kan satsa mer på småföretag och egenföretag för att minska arbetslösheten och utsläppsmässigt så är de inte de största bovarna.
Om jag nu förstår dig rätt så är ständig ekonomisk tillväxt möjlig om man har ett mera flexibelt budgetsystem och en ökad satsning på småföretag? Menar du verkligen det?