CITAT (Gunilla T @ 08-11-2010, 16:28)

Ja, detdär var ett olyckligt misstag som kommer att ligga dem till last lång tid framöver. Men nog förstår väl både du och jag att 2500 av världens forskare ändå har lite fog för vad de säger. Om jag avslöjar dig med ett faktafel, betyder det då att allt du påstår är fel?....
Några domedagsprofeter vill jag inte heller kalla klimatpanelen, den felaktiga informationen som de gick ut med berodde på att de inte kontrollerat siffrorna som de fick tillräckligt noga och det är innebär sprickor i förtroendekapitalet förstås.
Jag förstår givetvis att att elda kol och olja inte är bra men att måla upp värsta fall scenarion osv är aldrig rätt utan forskare ska bara säga fakta inte vad som skulle kunna hända utifall att eller "vad som kan hända om nu det i värsta fall händer något där". Jag föredrar forskare som är som en duktig läkare dvs förståndig och inte måla fan på väggen med en gång. Jag kallar dem domedagsprofeter för det var exakt vad de var innan alla deras fel upptäcktes, då hade de även förlöjligat forskare som hävdat deras fel i beräkningar osv.
Ska man gå ut med en rapport som är så viktig som klimatrapporten så får man helt enkelt se till att räkna rätt.
CITAT (Gunilla T @ 08-11-2010, 16:41)

Såvitt jag förstår så är det bara naturen som kan lagra växthusgaserna. Vad skulle man ha för nytta av dem i ett växthus?
Vi kan allt ta vara på växthusgaser ta tex metan(sump/rötgas) och jag tror man har gjort försök med att fånga upp dem i vissa laboratorium i mindre skala så om man har en saltanläggning med tak, väggar och lufttätt så går det att ta vara på det som bildas under processen.