CITAT (theseraphim @ 08-11-2010, 17:48)

Jag förstår givetvis att att elda kol och olja inte är bra men att måla upp värsta fall scenarion osv är aldrig rätt utan forskare ska bara säga fakta inte vad som skulle kunna hända utifall att eller "vad som kan hända om nu det i värsta fall händer något där". Jag föredrar forskare som är som en duktig läkare dvs förståndig och inte måla fan på väggen med en gång. Jag kallar dem domedagsprofeter för det var exakt vad de var innan alla deras fel upptäcktes, då hade de även förlöjligat forskare som hävdat deras fel i beräkningar osv.
Ska man gå ut med en rapport som är så viktig som klimatrapporten så får man helt enkelt se till att räkna rätt.
Klimatpanelen samlar in uppgifter från alla världens forskare och skall sammanställa, granska och kontrollera uppgifterna och just i kontrollen i dethär fallet har de brustit vilket är olyckligt eftersom de få klimatförnekare som finns kvar har gjort en stor affär av detta, kanske med all rätt.
När det gäller den andra delen så kanske du missförstått det hela något. Det finns ju inga fakta att tillgå eftersom vi inte kan blicka in i framtiden. Vädret kan man ganska säkert förutse de närmaste tre dygnen men redan tiodagars prognoser blir ganska osäkra. Klimatet är något annat, det bör helst mätas över en period av trettio år. Först mäter man klimatet på en given plats under denna tid för att sedan tre decennier mäta förändringarna som skett.
Men - fakta kan av given anledning bara mätas historiskt och därför arbetar forskningen med olika scenario - best scenario - worst scenario, det är väldigt vanligt att jobba så det är inget hokus pokus. Man matar in olika variabler i de fakta som finns och därav framträder olika scenarion.
Om vi nu tar koldioxiden som exempel, den har ökat från ett långt tillstånd om 280 ppm i atmosfären för att idag ligga på 350 ppm - detta är fakta som kan mätas och sättas in i de komplicerade klimatmodellerna. Man simulerar vindar, luft, värme, fuktighet, havsströmmar,snötäcken samt en massa andra variabler av betydelse.
Man kan alltså med modellernas hjälp beräkna hur västhusgaserna påverkar värmestrålningen i atmosfären.