CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-11-2010, 10:48)

men huggorm man måste ju se allt i sind helhet.
Visst gör ett bekvämt boende mycket. Ta någon med ledgångsreumatism, arthros och så vidare och sätt den i en kall lägenhet/hus......... som man hade förr
När jag var barn då bodde vi fortfarande i ett gammalt hus. Min mamma gick upp kl. 04.00 för att elda i kakelugnen och i vedspisen så att det blev lite varmt tills vi barnen gick upp. Hade vi mycket snö fick hon gå upp ännu tidigare för att farsan skulle få frukost innan han kl 4 gav sig iväg till jobbet. Och att hon frös innan det blev varmt i huset, är klart. Och det sätter sina spår
Jag växte också upp i ett kallt hus, där min mor fick gå upp tidigt och tända i vedspisen. I mitt rum var det så kallt att det fastnade kondens på fönsterglaset och frös varje vinter. Framåt vårkanten var det flera centimeter tjockt med is på insidan fönstren och ut över fönsterbänken. Och jag är fortfarande kärnfrisk, liksom resten av familjen fick jag inte minsta men av att frysa. Folk idag gnäller över sådant som var vardag för bara några år sedan. Om femtio år kommer de säkert gnälla över sånt vi inte bryr oss ett dugg om idag. Och att livslängden har ökat tror jag snarare beror på bättre mat och hygien, samt utvecklad sjukvård. Att frysa lite tror jag bara vi mår gott av.
Redigerat av Huggorm: 12-11-2010, 11:10