CITAT (ingrids @ 13-11-2010, 09:20)

Hur lång man är spelar också roll för vissa redskap, är man kort kan man titta efter spadar som har kortare skaft. Det finns också ergonomiska redskap som ger bättre vinkel. Sedan håller jag inte me malcolm om otränad - lyfta, skotta och gräva handlar massor om teknik. Att ta i med benen, inte vrida ryggraden åt sida med belastning och så. Jag har trasig rygg men klarar mig hyfsat eftersom jag lärt mig lyfta rätt. Tyvärr är tekniken inget jag kan beskriva i ord, men det handlar om att använda ben och höfter i böj och vridmomenten och när det gäller spett så handlar det om att låta spettets tyngd göra jobbet, inte ens egna axlar, jag är inte så bra på det själv men jag tror det handlar om att ta tag längre ner på spettet och sedan bara styra fallet med händerna. Var överhuvud taget försiktig med att lyfta tungt över axelhöjd, alltså dina händer högre än dina axlar. Det gjorde jag i några år och har en skada som aldrig släppt helt.
Både du och Malcom har rätt, en tränad kropp i kombination med rätt teknik är det bästa sedan är det så att just trädgårdsarbete o snöröjning i stort inte går att göra på ett 100% ergonomiskt korrekt sätt utan man får göra det på bästa möjlig sätt.