CITAT (Solstorm @ 13-11-2010, 10:53)

Jag tror inte vi pratar om samma sak (fast jag är inte 100 på att min information är felfri) . Bidragsförskottet är skattefinansierat men det är inte alls det jag pratar om nu. Jag vill bortse helt och hållet från det, det saknar intresse. Den länken du har med i ett tidigare inlägg, kommer inte den från föräldrabalken? Eller var har man fått fram de siffrorna? Från socialstyrlesen?
Jag pratar inte om att enkelt få ut en liten garanterad summa, jag pratar om att barnet ska få ut det belopp som det kostar alltså 95% av ett basbelopp. Man kan följa det frivilligt eller gå till rätten. Att välja att gå till fk när man inte är överens förlorar barnet på.
Konsumentverket brukar räkna på vad barn i olika åldrar kostar så siffrorna kanske härrör från deras beräkningar.
Jag har kollat och Försäkringskassans bidragsförskott ligger idag på 1.273 kr.
Den underhållsskyldige är ju garanterad ett förbehållsbelopp också med avseende på ekonomin. Det kanske finns en ny familj med nya barn. Jag har inte kunskap om hur man räknar ut betalningsförmågan men det är väl just en sådan sak som en familjerättsjurist kan räkna på.