Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ont av redskapen...?, nån mer som får ont i kroppen? tips?
          grön i trädgårde...
          Inlägg 12-11-2010, 21:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 35 338

Jag är 25 år och har i sommar flyttat ut till ett hus i Västerbotten med stor trädgård med min sambo. Jag har nu fått ont i kroppen när jag har skottat snö som nu kommit, kände av detta även när jag använde spett (ett rätt tugnt, kanske 7 kg...) och trädgårdsspade för att sätta ett par äppelträd tidigt i höstas. Inte bara träningsvärk..

Är det fler än jag som får ont i kroppen av dessa redskap?? Jag känner av det främst i ländryggen och axlarna... Finns det andra verktyg som är bättre för detta eller har jag bara fel teknik??

Jag vill gärna kunna arbeta rätt ofta och mycket i min nya trädgård...smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 13-11-2010, 17:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag minns när jag var 25 år och hade köpt sommarstuga. Att kratta och räfsa var så jobbigt de första vårarna men sedan när jag tränat upp mig så var det ingenting.

Nu när jag är 52 och har tränat på gym så går grävning och annat trädgårdsarbete ännu lättare. Man skall naturligtvis vara försiktig så man inte belastar ryggen fel och får diskbrock eller andra skador men lätt muskelträning under vintern kan nog göra underverk.

Ett stort spett och snöskottning är ju ingen mjukstart precis. Vi köpte en snöraka i plast förra vintern och den är väldigt lätt. Har sett tyngre också så det finns olika. Vi köpte vår på COOP. Bättre med denna som inte tar så mycket per tag och ta många tag.

Går man ut för hårt och överanstränger sig dvs gör något som är för tungt så kan man få skador och ont. Träningsvärk på grund av många rörelser är inte farligt.

Redigerat av Christa: 13-11-2010, 19:26

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon