Många högutbildade, som jobbar mer med hjärnan än med händerna, jobbar ju mycket övertid redan nu. Och många klarar av det riktigt bra och skulle kanske inte alls vilja jobba 6 timmar per dag.
Kanske man kunde förkorta arbetsdagen för sådan med fysiskt krävande jobb bara? Antagligen skulle det inte alls gå, eftersom en stor del av de fysiska jobben är för lågutbildade, och att höja deras lön/timme skulle knappast gå... Den är redan så hög, med hjälp av den progressiva beskattningen, att en del av de högutbildade känner sig dragna till andra länder med lägre beskattning. Själv skulle jag vara stolt att få vara med i vårt samhällssystem och veta att en del av den lön man känar går till sådana som inte har det så bra, men jag har märkt att det finns många som inte alls tycker så. Fast inte skulle jag vilja sitta framför skolbänken tills jag är minst 26 bara för att få samma lön som någon som gått på yrkesinstitut (i Finland går bara sådana som skall studera på universitets- eller högskolenivå på gymnasium, de som vill kunna börja jobba som 19 åringar med vanliga jobb, så som fabriksarbetare, frisör, maskinist, servitris, kock, lägre datorutbildningar etc. går på institut i tre år (likadant som gymnasium fast enklare och med praktiska kurser). Man kan nog studera på högskola efter institut också, men man har ofta inte den teoretiska kunskap som behövs för universiteten.
Dock måste ju man förstå att nationalekonomer inte försöker förstöra samhället.

Deras teorier kan verka konstiga om man inte är insatt på området, men ekonomi är mycket mera invecklat än de flesta vill tro.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)