Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har ni planterat om amaryllisen än?
          Peztis
          Inlägg 13-11-2010, 18:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Idag har jag äntligen fått tummen ur och planterat om mina amaryllislökar från förra året i lite jord.

Dessutom har jag planterat om mina miniamaryllisar, dvs det är småttingar jag drivit upp från egna fröer. Det bidde 62 st som tog sig i våras och mått bra utomhus under sommaren men eftersom jag slarvat och låtit dem stå kvar ute på altan under hösten och kylan så var det endast 18 st som inte hade en söt liten lök som var svampig. Jag som ojjat mig så för vad jag ska göra med mina 62 små lökar... det blev ju lite enklare när det "bara" blev 18 kvar... blush.gif

Men som sagt, har ni planterat om era än?

Antar att det är hög tid om man önskar sig blomning kring jul.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 15-11-2010, 16:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag gnuggade en vit och en röd amaryllis mot varandra förra året och en av dem blev "gravid" (för att låna ett tidigare uttryck i detta ämne, tror det var Blomkronan som beskrev det så passande biggrin.gif ).

Flaxss har sagt att det kan ta 3-10 år innan de blommar så det är ju lite tålamodsprövande, så att säga. Just nu är lökarna ärt-stora så de lär ju knappast blomma i år ialla fall biggrin.gif de är ju bara bebisar på dryga halvåret ännu.

Men tänk er, var skulle man ha 62 stora amaryllislökar någonstans!?!?!? De ska ju skötas som vanliga krukväxter tills de vuxit på sig och sedan kan gå i dvala eller stå ute under sommaren. Nu har jag ju "bara" 18 kvar samt de "vuxna" 7 från förra året som jag nu har planterat om och som SKA blomma i år.

En av mina som stod i källaren stod också där och grönskade - dumheter!
          Den fick i alla fall ny jord och väta och nu får den stå här i värmen och fortsätta grönska - och småningom blomma!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 06:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon