Som Jan Lindgren skriver så är vårt behov av att äta grönsaker starkt överdrivet. Animalier innehåller alla mineraler, vitaminer och essentiella fetter vi behöver (i hög koncentration dessutom). Till och med C-vitamin får man i sig i tillräcklig mängd på en rent karnivor diet. Vad som antagligen är viktigt däremot är att äta färsk mat av hög kvalitet. Fryst mat får nog räknas som "färsk" i dessa sammanhang. Det som går bort är framför allt starkt processad mat som fröoljor (solrosolja, majsolja, omestrade eller härdade margariner osv), raffinerat socker, och vitt mjöl (särskilt sådant som behandlats för att hålla länge dvs allt mjöl du kan få tag på om du inte mal själv). Kanhända är det så att de som äter mycket färska grönsaker spontant äter mindre av dålig mat och därför får man en viss (svag) signal i epidemiologiska studier att "fruktogrönt" är nyttigt.
Interventionsstudier har genomgående misslyckats med att visa att grönsaker eller frukt skulle vara särskilt viktigt för hälsan. De har heller inte lyckats visa att mättat fett och kolesterolrika livsmedel som ägg skulle vara dåligt för hälsan, tvärtemot vad vi ofta fått lära oss. Det finns många sega myter när det kommer till vad som är nyttig mat.
Om man ägnar sig åt kaloriräkning blir man snabbt varse att man kan äta stora mängder grönsaker utan att få i sig särskilt många kalorier. Det kanske är en annan förklaring till varför de anses nyttiga. Min egen erfarenhet är dock att om man försöker snåla in på kalorierna genom att skippa fettet så löper hungerkänslorna amok efter ett tag och den vikt man eventuellt tappat kommer tillbaka. Lagom med fett och lagom med grönsaker är bäst.
Trots allt jag sagt ovan så är jag en stor fan av grönsaker, speciellt de jag odlat själv. De är en viktig del av god matkultur för mig.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|