CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2010, 09:01)

Att använda "ursprungsbefolkningar" som ett argument för en diet är ett feltänk. Olika grupper av människor är anpassade för olika födoämnen. Vissa grupper har extra gener för amylas andra har gener för att bryta ner lactose. Genetiken är viktig när det gäller diet.
Troligen kan man äta det man gillar bara man inte äter för mycket. Fetma beror på ett för högt intag av kalorier. Fetma har ett samband med olika metabola störningar. Vissa människor har drabbats av en alltför stor hunger vilket gör att de äter för mycket. Livet är orättvist.
De undersökningar som gjorts om diet och hälsa lider av stora problem. Det är mycket svårt att genomföra ett riktigt försök då det tar många år och folk klarar inte att kontrollera sitt matintag under så lång tid. Det går därför inte att ge korrekta dietrekommendationer för den svenska befolkningen.
Läkartidningen är ett bra ställe att börja söka på när man vill ha information. Debatten är ibland häftig. Det finns en del forskare som exempelvis Uffe Ravnskov som hävdar att mättat fett är nyttigt. Andra hävdar att det är skadligt. ( Eftersom Uffe är en duktig trädgårdsamatör så han har rätt. )
Scientific American har haft en del artiklar om mat och hälsa. En stor undersökning som refererats där påstod att man skulle undvika kött från ko, gris och får och istället skulle äta fisk och fågel. Minska på kolhydratintaget och då speciellt potatis. Potatisodlarna i USA blev lite upprörda och hänvisade till Irland. Svaret från forskarna var att har man ett tungt, fysiskt arbete så kan man leva på potatis.
En liten bagatell. Alger är inte växter så de kan inte räknas som grönsaker.
MVH
Jan Lindgren
Jag håller med om det mesta du säger Jan. När det gäller inuitkosten så har välkontrollerade försök gjorts med västerlänningar som då kan antas inte vara anpassade till inuitkost genom naturligt urval. Jag antar att du känner väl till Vilhjalmur Stefanssons experiment på sig själv.
Det finns även flera exempel på att man kan leva hälsosamt på en diet bestående till stor del av rotfrukter - t ex Kitavaborna:
http://wholehealthsource.blogspot.com/2008...ping-it-up.htmlÖvervikt och därmed relaterade sjukdomar är relaterat till överintag av kalorier men problemet är multifaktoriellt. Jag skulle vilja säga att kärnan är en felreglerad aptit som i sin tur leder till överintag. Det finns metoder för att reglera ner aptiten. Ett är att äta lågkolhydratkost med mycket fett. Ett annat är motion. Vad som fungerar är individuellt. Att med viljan kontrollera sitt matintag fungerar bara under begränsad tid.
Slutligen håller jag med om att man idag faktiskt inte kan ge korrekta, detaljerade dietrekommendationer. Det är individuellt vad man mår bäst av, även om jag tror att ingen mår bra av socker och vitt mjöl i stora mängder för att inte tala om hårdprocessade fetter. De officiella råden om makronutrientfördelning är helt tagna ur luften.
Roligt att Uffe är trädgårdsamatör!
Redigerat av Bolltistel: 17-11-2010, 10:35
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.