Städa är urtråkigt! På den tiden jag jobbade i hemtjänsten var det det enda vi gjorde hemma hos folk.
Jag röjer undan det värsta så att folk inte behöver stå när dom hälsar på hos mig. Viktigast att det är rent i kök och toalett. Hinner jag så försöker jag skrämma iväg dammråttorna så gästerna inte behöver ha stövlar på sig. Fönster tvättas för sällan kan jag erkänna. Gardiner byter jag inte till jul ens. Det har hänt att jag slänger in den värsta bråten i klädkammaren eller i sovrummet o låser dörren om det är ett hastigt påkommet besök på G. Stryker gör jag mycket sällan numera, kanske för att jag jag växte upp på den tiden då allt och då menar jag allt skulle strykas.
Jag bryr mig inte ett skvatt om andra har det ostädat och rörigt bara toaletten är ren. Inte går då jag husesyn hos folk och inspekterar hur städat det är. Däremot reagerar jag på pedantiskt välstädade hem där man knappt vågar röra sig och det ser ut som en utställning där det inte syns att folk lever och bor och man undrar om dom har något liv. Har andra problem med min städning så är det deras bekymmer precis som hattstugan sa.
Det fanns en tid då jag städade ordentligt varje vecka men det gör jag inte numera utan det blir när jag känner för det. Ibland tar jag ett rum i taget och gör en riktigt ordentlig städning/röjning. Det ska ju synas att man städat fnisss...
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|