CITAT (Meriona @ 20-11-2010, 20:12)

Jag förstår, och jag tycker också att tonåringar (friska som sjuka) ska hjälpa till om de kan. Men om man själv inte mår bra kan det där tjatandet vara just det man inte orkar. Bara försökte tänka mig in i situationen.
Ungefär som när man inte orkar förklara för folk att man har ont för att de ändå inte fattar, så skiter man i det och säger att man mår bra.
Att tjata är jättejobbigt! När det gäller tonåringar tror jag mer på att involvera. Att man sätter sig tillsammans och diskuterar hur man vill ha det hemma. Att man inte ger order utan ställer frågor och diskuterar på lika villkor. Malcoms son är dessutom vuxen och han berättade att de inte dammsugit sedan i januari.
Själva dammsugningen brukar inte vara den del i städningen som kräver mental ork och kapacitet. Det var därför jag föreslog strategin att börja med att flytta bort allt plock från ett rum och dammsuga där.
Om man börjar med plocket när det är kaos överallt så riskerar man att aldrig komma så långt som till dammsugningen. Det tar så lång tid innan man ser resultat så att man ger upp.
Redigerat av Christa: 21-11-2010, 07:28