CITAT (Christoffer @ 21-11-2010, 20:16)

I dagarna fick jag höra, men vet inte om det är sant, att temperaturen i vilken
man tvättar kläder är mindre viktig; att temperaturen snarare skulle ha att göra
med vilket material plagget är gjort av. Att det blir rent ändå.
Jag tänkte på mina termosockor av ull som ska tvättas i 30 grader.
Kan de verkligen bli rena i 30?
Sedan undrar jag det där med strykfri tvätt och kulörtvätt. Vad är det
som maskinen ställs om till vid strykfri tvätt?
Det som framförallt kan vara svårt att lösa i låga temperaturer är fett. Maskintvättmedel löser ju fett till viss del men när det gäller kläder som man har direkt på kroppen så vill jag gärna tvätta dom i mer än 40 grader. Tvättar dock ofta i 50 grader istället för 60. Det som jag märkt tydligt är att handdukar som surnat inte blir rena i 40 grader. Handdukar och lakan tvättar jag alltid i 60 grader.
Eftersom jag bott ensam i många år så har det ofta varit svårt att få ihop till en full maskin av samma sort och därför har jag ju experimenterat lite. En gång tvättade jag näsdukar i 40 grader och det funkade inte alls. Fick tvätta om hela tvätten.
En sak som jag irriterar mig mycket är att det står "tvättas separat" i var och varannat plagg. Har många gånger svurit på att jag aldrig mer skall köpa något sådant men det är numera svårt att undvika. Ur miljösynpunkt är det ju helt värdelöst när man inte kan fylla maskinen och är man ensamstående så tar det evigheter innan man har till en maskin med samma färg på kläderna.