Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Föröka al, Hur gör man det bäst?
          Huggorm
          Inlägg 17-09-2010, 14:04
          Länk hit: #1

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Hur förökar man gråal, alnus incana? Dom är sällsynta häromkring, men finns längs älven. Hur går man tillväga för att samla frö från al? Kan man ta sticklingar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 24-11-2010, 12:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nej, fröer från alen vet jag inte var man kan få tag i. Den jag satt på tomten är ung men ganska stor, men knappast fertil i sommar. Om den mot förmodan blir det delar jag gärna med mig.

De flesta fästingar är ju mycket lokala. Dvs om de föds på marknivå (där de flesta fästingar lever) så lever de vidare i nära anslutning till detta område. Samma sak kan gälla för en fästing som startar livet i ett träd, där lever den vidare. Det är inte genom eget arbete de förflyttar sig, utan främst med fåglar och gnagardjur.

Jag har aldrig varit med om att se fästingar hoppa ned från ett träd, men så är det inte lätt att se hur fästingar hittar sina blodgivare heller! Från ekar ramlar dog ned en hel del insekter. Det är inte ovanligt att en ek är bostad till tusentalet insekter. De flesta till absolut gagn för människor och inte som fästingen en fara.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon