Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Krukinköp!
          jimmy76x
          Inlägg 14-11-2010, 11:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 35 302

Hej!

Nu är det dax att köpa krukor för nästa års odlingar. Har köpt Rootrainer där jag ska börja sätta min fröer i, vilka krukor behöver jag sedan?

Antar att man behöver ca 8*8 cm krukor i det första skedet, men vad behöver jag sedan?

Vilka storlekar rekomenderar ni efter dem och hur många gånger behöver jag sätta om dem innan jag ställer dem där ute eller i växthuset?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Scout
          Inlägg 26-11-2010, 11:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

I våras använde jag mjölkpaket med stor framgång.

Jag tog de höga smala på en liter som är så vanliga i affären nu för tiden. För de större växterna skar jag av dem ungefär 5cm under de nedre vecken vid locket, så att det skulle bli lagom mycket jord. för mindre växter räcker det kanske att spara 10cm på höjden. Men det beror väl på vad man ska plantera. Klippte av ett av de nedre hörnen, bara så att det kan dräneras så att det inte blir vatten stående. Hällde i blomjord, men i de översta fem centimeterna la jag såjord (sån där sandig, med mindre näring). så att fröet får gro i såjord och sen får näringsrikare jord när det utväcklats och behöver det.

Där satte jag saker med lite större frön eller som blir lite större, och saker som är känsliga för rotskador vid omplantering: Pumpa, squash, melon, gurka, majs m.m.

De slipper planteras om. De får lagom mycket jord redan från början. De går att ställa mycket utrymmeseffektivt på en bricka eftersom mjölkpaketen är fyrkantiga. och så är de gratis också. Ska börja samla på mig sådan redan nu tror jag så att jag har tillräckligt många när det är dags att börja plantera.

Var sjukt nöjd med mjölkpaketen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 05:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon