I våras använde jag mjölkpaket med stor framgång.
Jag tog de höga smala på en liter som är så vanliga i affären nu för tiden. För de större växterna skar jag av dem ungefär 5cm under de nedre vecken vid locket, så att det skulle bli lagom mycket jord. för mindre växter räcker det kanske att spara 10cm på höjden. Men det beror väl på vad man ska plantera. Klippte av ett av de nedre hörnen, bara så att det kan dräneras så att det inte blir vatten stående. Hällde i blomjord, men i de översta fem centimeterna la jag såjord (sån där sandig, med mindre näring). så att fröet får gro i såjord och sen får näringsrikare jord när det utväcklats och behöver det.
Där satte jag saker med lite större frön eller som blir lite större, och saker som är känsliga för rotskador vid omplantering: Pumpa, squash, melon, gurka, majs m.m.
De slipper planteras om. De får lagom mycket jord redan från början. De går att ställa mycket utrymmeseffektivt på en bricka eftersom mjölkpaketen är fyrkantiga. och så är de gratis också. Ska börja samla på mig sådan redan nu tror jag så att jag har tillräckligt många när det är dags att börja plantera.
Var sjukt nöjd med mjölkpaketen.
|