CITAT (Christa @ 27-11-2010, 12:56)

Jag hade lovat mig själv att inte starta fler kontroversiella trådar eftersom jag blir stressad när jag blir missförstådd.
När jag startade tråden där jag ställde frågan om varför grönsaker är bra för hälsan så hade jag ingen aning om att det skulle vara kontroversiellt.
Det ingår ju i alla kostkoncept som florerar just nu.
Det skulle var intressant att få veta varför ämnet tycks vara så kontroversiellt.
"varför grönsaker är bra för hälsan?"
Jag tror hela frågan är för stor för att få ngt enheltligt slags svar på här.
Samla ihop alla åsikter istället för att hamna i argumentation över vad som är rätt/fel.
(Matintag/näring är nästan mer komplext än religion/tro...)
Fråga där du inte förstår så kan du nog få in väldigt mkt olika åsikter om du vill ha åsikter.
Kolla Wikipedia hur de beskriver nyttan med grönsaker om du är ute efter faktisk nytta:
Grönsaker har i regel ett högt näringsvärde med mycket proteiner, vitaminer och mineralämnen samt ofta även kostfibrer. I motsats till detta är energiinnehållet ofta relativt låg. De höga näringsvärdena har medverkat till att grönsaker har blivit en viktig del av kosten. Under 1900-talet ökade medvetenheten om grönsakers betydelse för kroppen. Globalt sett är grönsaker en mycket viktig del av kosten och många ärtväxter odlas exempelvis som proteinkälla. I länder med ett varmare klimat tenderar grönsaksförbrukningen vara högre.[5] Eftersom grönsaker ofta innehåller relativt mycket vatten ger grönsaker lite kalorier men innehåller mycket vitaminer och mineraler. Fiberinnehållet gör att man blir mätt av att äta relativt få grönsaker, utan att man har fått i sig speciellt många kalorier. Dessa fibrer stimulerar även arbetet i tarmen.
Redigerat av xlxl67: 29-11-2010, 13:36