För mig är Jesus en god symbol som står för godhet och kärlek. Jag anser att vi alla ska sträva efter att vara goda människor som inte gör andra illa eller utnyttjar någon för egen vinnings skull. Det är något som vi alla behöver jobba med. Att aldrig sluta sträva efter att vara goda och medkännande människor. Det ska vi utveckla så att godheten i oss blir ryggmärgskunskap och kommer automatiskt. Lättare sagt än gjort ibland. För mig smäller det högre att av sig själv välja den vägen. Om vi tror på Jesus eller inte spelar inte så stor roll. Att vara god bara för att man är rädd för straff, djävulen eller onda andar smäller inte lika högt som om man strävar efter att vara en god människa bara för att man själv vill vara det.
Nu är jag ingen expert på bibeln men för mig är det mera helvete, fan och djävulskap i gamla testamentet. Öga för öga, tand för tand, syndastraff osv. Med nya testamentet kom Jesus och pratade om kärlek och förlåtelse. Jesus fördömde ingen. Jesus ville heller inte bli upphöjd till någon gud, han spred sin visdom bara.
Nog känner jag människor som blivit pikade för sin tro men inte att någon blivit förföljd så som du skriver
CITAT
En sak är säkert att när en människa vågar tala om att hon är troende blir det krig på alla plan i hennes liv!!!!
Hon blir nästan som osynlig,d.v.s medmänniskor vill inte veta av henne längre,anhöriga börjar tro att hon har tappat förståndet och blivit hjärntvättad:(
Däremot så känner jag människor som varit medlemmar i jehovas vittnen, hos pingstvännerna och andra sekter som har blivit illa behandlade när de har lämnat församlingarna. Släkt och familj som vägrar umgås med sin familjemedlem som har lämnat församlingen. Att inte kunna älska människor bara för att de inte tror på samma sätt är verkligen inte att följa Jesus. Det liknar mer gamla testamentet, det är där kriget finns och förföljelse av oliktänkande.
Jag har mycket svårt att föreställa mig att Jesus skulle ha sagt något i stil med "Fan ta dig om du inte tror på mig"
Att se tecken omkring sig på att gör si och så annars kommer något ont att drabba dig liknar tvångsbeteende och ät ett sjukdomstecken som inte är så ovanligt inom schizofreni bl a